Az első bejegyzésben már megtudtuk, hogy a világban mára már sokminden hibriddé vált, többek között a hadviselés is. Szó volt arról, hogy ebben mekkora nagy szerepe van a médiának, hiszen ahhoz, hogy egy háborút meg lehessen nyerni, az emberek szimpátiáját is meg kell nyerni. A régi propaganda technikák pedig ma is ugyanolyan jól működnek, viszont az internet és a közösségi oldalak használatának elterjedésével sokkal könnyebben tudnak érvényesülni.

Propaganda 2.0 – Az új kihívások kommunikációja

      Az internet mindennapivá válása előtti konfliktusokban legelőször még csak igen szűkös lehetőségek álltak propaganda szolgálatában. Először csak az újságírás, a plakátok és röplapok voltak jelen, amik a kommunikáció elég egysíkú csatornái. A rádió megjelenésével már szélesült ez a csatorna, hiszen az előadásmóddal, a különböző beszédtónusok és hanghatások használatával máris könnyebben lehetett közel kerülni az emberekhez. A televízió elterjedésével már vizuális ingerek is érték a befogadó közönséget, látványos és megvágott felvételek jelentek meg a minél erősebb hatás elérése érdekében. Emellett a globalizáció kezdetével már a nemzetközi lefedettség is megvalósult

propaganda internet facebook twitter youtube forradalom terrorizmus média hibrid

      Aztán jött az internet. Mára már természetessé vált, hogy szinte mindenki használja, alapjogunknak tekintjük az internetelérést. Az online hírportálok elkezdték kiszorítani a hagyományos újságokat, naponta nézünk YouTube videókat és gyakran hallani, hogy aki nincs fenn Facebookon, az nem is létezik. A hírközlés multimédiás és interaktív lett, két kattintásba kerül hogy bárki tartalmat generálhasson és utána ezt terjeszteni kezdje. Így hihetetlen sebességgel tudnak terjedni a hírek a világ történéseiről – de az álhírek ugyanilyen gyorsak és egy-egy esemény más nézőpontból való közvetítésével változtatásával könnyűszerrel lehet az embereket manipulálni.

           

A tweetelés művészete – Három példa az elmúlt öt év konfliktusaiból

      Arab tavasz – A 2010-2011-ben több arab államban kirobbant kormányellenes tüntetéssorozat Tunéziában kezdődött. A résztvevők a Facebook és a Twitter felületein közvetítették a tüntetések állását, percről-percre lehetett követni és ezeket a közösségi oldalakon szerveződtek a demonstráló csapatok is. Könnyű volt rövid idő alatt sok embert elérni és aktuális információkkal tájékoztatni, ez pedig hatalmas tömegeket mozgatott meg.

      Euromaidan – Mind a 2013 novemberében kezdődött Euromaidan néven elhíresült demonstrációknak, mind az utána következő Kelet-Ukrajnai konfliktusnak fontos része volt a közösségi média. A tüntetők ezen keresztül kommunikáltak a világgal, később pedig a Luhanszki és Donyecki Népköztársaság szakadárjai is kihasználták ezeket a lehetőségeket, rengetek videót készítettek a háború menetéről, amiket Youtube-on közzétéve próbáltak népszerűséget szerezni.

      ISIS – Az Iszlám Állam terroristái már profin alkalmazzák az internet adta lehetőségeket. Itt tesznek közzé elborzasztó videókat a túszaik kivégzéséről, itt toboroznak tagokat és ezen keresztül adnak le fenyegető üzeneteket vagy vállalják a felelősséget a megtörtént terrorcselekményekért. Emellett napjainkban a terrorszervezetek pénzbeli támogatása és a feketepiac is már az interneten zajlik.

propaganda internet facebook twitter youtube forradalom terrorizmus média hibrid

            Ezeknek a hátterét bővebben majd egy-egy bejegyzésben olvashatjátok, mert szeretném részletesebben, példákkal bemutatni, hogy melyik fél hogyan használja ki a számára adott lehetőségeket és eszközöket – a Facebookot, Twittert és YouTube-ot. A következő  bejegyzésekben szó lesz a „mém-háborúról” és a magyar helyzetről is, úgyhogy akit érdekelnek ezek, kövesse figyelemmel a Kibic-blogot! :)